Świat wzornictwa zna wielu genialnych projektantów, którzy wybili się ponad przeciętność, kreując coraz bardziej śmiałe i innowacyjne rozwiązania. Każdy z tych geniuszy inaczej dochodził do światowej sławy. Przyjrzyjmy się niektórym z tych, którzy odcisnęli głębokie piętno na estetyce współczesnego designu.
Philippe Starck dość szybko dołączył do grona największych twórców francuskiego designu, wykazując się talentem i pomysłowością. W szybkim tempie stał się gwiazdą światowego designu, tworząc projekty wnętrz hoteli w Hongkongu, Los Angeles, Nowym Jorku i Pałacu Elizejskim. Dorobek Starcka to nie tylko epatujące bogactwem wnętrza, ale też przedmioty codziennego użytku, którym nadano zupełnie nową jakość. Czego tu nie ma? Szczoteczki do zębów, myszki komputerowe, walizki i wyciskarki do cytryn to tylko nieliczne przykłady przedmiotów, które francuski designer odkrywa na nowo.
Czyste wzornictwo nie ma dla Francuza sensu, bo też za cel stawia sobie tworzenie z sensem – projektowanie po to, by pomóc zwykłemu człowiekowi, wrażliwemu na piękno i pragnącemu żyć komfortowo. Starck jest także ekologicznym maniakiem, toteż każdy jego wytwór powstaje z poszanowaniem środowiska. To niewątpliwie jeden z pierwszych designerów, którzy udostępnili swoją sztukę przeciętnie zarabiającym ludziom – nie tylko elitom.
Nie sposób dyskutować o amerykańskim designie, pomijając rolę Charlesa i Ray Eames. To emblematyczne postaci w świecie wzornictwa przemysłowego. Nie tylko ich twórczość wpłynęła na design. Filozofia, jaką się kierowali, także pozostawiła trwały ślad w świecie wzornictwa. Widać to na przykładzie wieszaka „Hang it all” zaprojektowanego w 1953 roku i do dziś cieszącego się popularnością.
Co stanowi o ich sile? Para potrafiła wymyślić na nowo wzornictwo przemysłowe, wnosząc do niego nutę humoru i poezję. Charles i Ray dali się poznać za sprawą technologii formowania sklejki i zgrzewania cyklicznego. Ich wynalazek znalazł zastosowanie przede wszystkim w świecie budownictwa.
W wyobraźni zbiorowej małżeństwo kojarzone jest z domem Eames. Dwojgu projektantów przyświecał cel utworzenia domu nowoczesnego, taniego w utrzymaniu i łatwego w budowie. I to im się udało – dom powstał w zaledwie kilka dni! Ożywiony kolorowymi panelami, z wielkimi przeszklonymi oknami dom Eames po dziś jest stawiany na architektonicznym piedestale.
W 2009 roku ci dwaj Brytyjczycy stali się niezastąpionymi twórcami designu. Ich misją jest odkrywanie i wymyślanie na nowo przedmiotów codziennego użytku. Chyba najbardziej znanym wytworem Brytyjczyków jest wanna w kształcie hamaku – unosi się nad podłogą, zapewniając błogie uczucie relaksu. Kto by takiej wanny nie chciał? Ten niepowtarzalny projekt, przypominający rzeźbę, jest kwintesencją ich twórczości.
Konstantin Grcic, projektant z Monachium, parał się różnymi zajęciami. Przed podjęciem studiów designerskich w Royal College of Art w Londynie kształcił się na ebenistę. Spotkał się wtedy z Vico Magistretti i Jasperem Morissonem, którzy stali się dla niego źródłem inspiracji. Grcic pracował dla największych przedsiębiorstw w branży designerskiej, takich jak Flos, Magis, Littala i Moroso, ale też dla świata przemysłu, firmy Whirlpool i Krups. Jego prace charakteryzują się wysoką użytecznością. Warto wymienić nowatorską lampę stołową May Day, ponadczasowe krzesło Chair One i taboret Miura. Jego projekty bazują na geometrycznych, prostych liniach.
Ron Arad to izraelski designer prowadzący swój warsztat w Londynie, w starej mleczarni, niedaleko targowiska Camden Town. Jego pracownię zagracają liczne przedmioty, co współgra z naturą projektanta, niestrudzonego w swej pracy i bawiącego się formą. Ron Arad to jeden z najbardziej wpływowych designerów naszych czasów. Wszyscy znają chyba jego półkę Bookworm, zaprojektowaną w 1993 roku, i fotel Rover, zadziwiający swym okrągłym i innowacyjnym kształtem.
Fot. Handout/Getty Images News/Getty Images